LES ETIQUETES
Podríem dir que des
de el començament de la historia humana durant les primeres civilitzacions com
la d’Egipte ja hi trobem les primeres referències de l’ús d’etiquetes
elaborades amb papir.
Els fenicis que son,
sens dubte els primers grans comerciants de la historia, impulsats per la
necessitat de buscar nous territoris i especialment interessats en els metalls que canviaven per
cereals , olis o vins que portaven de comunitats indígenes d’un extrem a
l’altre del Mediterrani. Els grecs en canvi estaven mes interessats per
intercanviar un altre tipus de productes com teles, ceràmica o joies per
aliments que no podien cultivar en els seus territoris.
Tot aquest moviment
comercial s’organitzava des dels emporis (mercats) i les colònies que tenien
per rebre aquests productes , emmagatzemar-los i distribuir-los. Tal era el
volum de aquests intercanvis que crearen una magistratura per poder
gestionar-los correctament.
Es en aquest moment
es on les etiquetes cobren especial importància. La xarxa comercial romana va
tenir un creixement molt important, que varen considerar necessari controlar la
compra i venta dels aliments i com a mesura de control dels productes que es
transportaven en àmfores els romans obligaven als productors registrar en els
atuells el contingut, la data, el lloc, el pes , el nom del responsable de l’envasa’t
i tambe el del distribuïdor del producte.
Podríem dir que les
etiquetes comencen la seva historia amb Johannes Gutenberg i l’impremta moderna
per vincular la historia de les
etiquetes a la industria paperera que
comença a desenvolupar-se en el segle XVI.
Foren els fabricants
paperers que començaren a utilitzar dissenys en les etiquetes. El primer fou el fabricant de paper Bernhart que
en l’any 1550 usà les primeres faixes de paper amb un disseny al centre.
En el segle XVIII i amb
la nova tecnologia com la maquina de fer paper, la litografia i la impressió a
color han fet que l’industria gràfica es desenvolupes amb molta rapidesa. Que no
solsament les etiquetes servien per informar sinó també per cridar l’atenció
del consumidor.
Ja entrat al segle XX
en concret en la dècada dels anys trenta
la Ray Stanton Avery comença a aplicar les etiquetes amb adhesiu en ampolles
i tota mena de recipients de vidre entre altres. El seu fundador Stan Avery un
dependent de Los Angeles amb ànsies de triomfar en els negocis ideà així una forma
intel·ligent per les tendes indiquessin
el preu dels seus productes.
A partir d’aleshores l’etiqueta’t
dels productes es va estendre arreu del mon i nomes unes dècades desprès ja es
feien servir per marcar tot tipus d’envasos: alimentació, cosmètica, neteja, medicaments....
etc. Entre les primeres empreses que començaren emprar foren els fabricants de
xocolates, i no tardaren massa en seguir els fabricants de begudes, sabons i un
extens etc fins els nostres dies, en que son un mitjà de comunicació que les
empreses usen per informar als compradors i sobretot per destacar i diferenciar-se
en un mercat cada vegada més competitiu.