viernes, 25 de septiembre de 2020
GRANS MONUMENTS: EL COLOSSEU DE ROMA
jueves, 24 de septiembre de 2020
JOAN DE CANYAMÀS (HEROI I MÀRTIR)
JOAN DE CANYAMÀS (HEROI I MÀRTIR)
Pagès i antic remença
nascut al petit llogarret de Canyamàs (Maresme) famós per el seu frustrat
regicidi en la persona del rei Ferran II dit el Catòlic.
Trobant-se el rei a
Barcelona el 7 de desembre de 1492, i sortint de Tinell on hi havia tingut una audiència
fou agredit per el pagès remença, que el ferí al clatell amb una espasa. El monarca
es recuperà i restà guarit a les tres setmanes. L’autor de tan greu atemptat era
un pertorbat mental d’acord amb la versió oficial però en Joan de Canyamàs era
un remença descontent per els fets reials de no complir els acords després de
la sentència de Guadalupe a més d’haver-hi motius de recel per les noves
mesures, que no eren favorables als remences.
En el moment dels
fets els guàrdies reials van saltar-li al damunt amb l’ intenció de matar-lo allà
mateix, però el magnànim rei Catòlic va decidir que en comptes d’acabar amb ell
tan aviat seria mes profitós a nivell d’escarment
popular muntar-lo sobre un cadafal amb rodes i torturar-lo fins a la mort amb
els ciutadans com espectadors.
Cinc dies mes tard,
entre les 11 i les 12h. el tragueren de la presó sobre el cadafal per executà la sentència a la que fou sotmès.
Amb un gran salvatge
acarnissament fou torturat: mugrons arrencats amb estenalles roents,
extremitats amputades a cops de destral,arrencar-li tires de pell, buidar-li
els dos ulls fins que finalment morir dessagnat quan passava per el passeig del
Born.
Andrés Bernáldez
autor de les “Memorias del reinado de los Reyes Católicos”ens explica en la
seva crònica:
-
Primeramente le cortaron la
mano con la que dió al Rey, y luego con tenazas ardiendo le sacaron una teta,
después le sacaron un ojo, y después le cortaron la otra mano, y luego le sacaron
el otro ojo, y luego la otra teta, y luego las narices y todo el cuerpo le
abocaron los herreros con tenazas, e fueronle cortando los piés, y después que
todos los miembros le fueron cortados sacaronle el corazon por las espaldas”.
Cal tenir en compte
que malgrat tot aquest esfereïdor suplici el remença Joan de Canyamàs va respondre
amb una gran resistència i coratge,
sobre això l’ historiador i cronista de l’època
Miquel Carbonell ens diu en les “Cròniques d’Espanya”:
-
“May es mogué ne parla ne
dehia res n’es complanyia, com si donassen sobre una pedra”.
Desprès del esgarrifós
i sagnant capítol en la vida d’aquests dos homes, el rei Ferran II el Catòlic
ha passat a l’historia com el gran monarca
temerós de Deu, gran defensor de la cristiandat i descobridor de Nou Món.
El pobre Canyamàs, el
pobre desgraciat titllat de boig i descrit per les cròniques de l’època com “pagès,
bar e traïdor malvat” ha passat a l’historia com l’home que atemptar contra un
rei i el preu que en va pagar, tot per escarmentar una població que només volia
defensar els seus drets per tenir una vida més digna.
martes, 1 de septiembre de 2020
HERÓ DE ALEXANDRIA
HERÓ D’ALEXANDRIA
Les maquines
escurabutxaques, casi un simbol del nostre temps ja
fou dissenyada per el filòsof i matemàtic grec Heró d’Alexandria que va viure
en aquesta ciutat en el segle I de la nostre era.
Es tractava d’una
maquina amb la finalitat de distribuir en els temples l’aigua de les ablucions.
L’aigua emplenava una urna que tenia un petit conducta de sortida en la part
inferior, en el extrem superior d’aquest conducte que es trobava en el interior
de la urna es tancava amb un tap que estava lligat al extrem d’una barra horitzontal
que es podia. moure com un balanci. La moneda
introduïda per una ranura queia directament sobre l’altre costat del balanci i
durant uns segons basculava aixecant el tap, deixant sortir l’aigua que anava a
parar a una petita copa. Tan bon punt la moneda queia al fons de l’urna (solia
ser una moneda de 5 dracmes) el balanci tornava a la posició normal tancant el
tap del conducte i la sortida de l’aigua. Avui en dia s’usa un sistema anàleg
en les mes senzilles maquines accionades per monedes com les maquines automàtiques
de cafè.
Heró un veritable
cervell de l’antiguitat va mostra el seu talent creador en els mes variats camps
del saber, en la musica, la filosofia, la guerra, les matemàtiques, la
enginyeria i les finances. Fou també autor de llibres importants sobre geometria,es
diu tambe que va ser capaç de calcular la distancia de Roma a Alexandria observant
un eclipsi.
Entre els seus
dissenys mes útils hi ha la premsa de biga per obtenir l’oli de les olives i
una premsa de rosca per treure el suc dels raïms.
Va construir també una
maquina per fer cargols de fusta i a l’hora un altre per fer rosques de fusta
per poder-los cargolar, d’aquesta manera s’avançava als temps que encara
haurien de passar uns 1700 anys abans que es pogués fer servir el modern tornavís.
La seva aportació en
el camp militar consistia en una potent ballesta anomenada “gastrophetes” on introduí
dos banyes d’animals i una corda trenada de tendons. Contribuí en la musica amb la construcció de dos òrgans semiautomàtics.
Un funcionava mitjançant una bomba neumàtica accionada per una turbina o per un
moli de vent, l’altre s’accionava bombejant aigua en un tanc d’aire.
El mes avançat del
seus invents fou la “eolípila”, un genuí motor de vapor. Constava d’una esfera
osca amb varis tubs d’escapament, al emplenar-la d’aigua i al fer-la bullir el
vapor s’escapava per els tubs i l’imprimia un moviment de rotació. El mon va
haver d’esperar fins a finals del segle XVIII per que James Watt trobés una aplicació
practica a aquella energia.
Però el mes
espectacular dels seus invents fou la d’obrir i tancar les immenses portes dels
temples per control remot.
Quan el sacerdot encenia
el foc de l’altar s’obria per si sol la gra porta del santuari davant l’estupefacció
del públic. El secret estava que al encendre el foc s’escalfava l’aire d’una cambra
amagada en l’altar.
L’aire expansionat baixava
per un conducta fins a un recipient ple d’aigua situat sota la cambra amagada.
L’aigua del recipient
era impulsada per el llarg d’una conducció fins a un altre recipient lligat amb
cordes a un mecanisme connectat a la base de les portes del temple, quan el
recipient s’emplenava descendia per el pes de l’aigua i posava en marxa el
mecanisme que obria les portes, com el sacerdot estava lluny, els assistents
pensaven que les portes s’obrien per voluntat dels Deus. Quan el foc s’apagava
l’aire es refredava i es contreia i tota l’operació s’efectuava al revés, s’absorbia
l’aigua del recipient, queia en un contrapès i les portes es tancaven
aparentment sense intervenció humana.
No se sap quants dels
invents de Heró d’Alexandria s’utilitzaren realment però les probes trobades en
els seus llibres ens revelen aquest home amb un ingeni creador, gloria de la
civilització grega, molt per sobre dels seus temps.
EL NOU MON
EL NOU MÒN
Abans de que
Cristòfol Colom arribes a la illa de Guanahaní
l’any 1492, es diu que fenicis, irlandesos,víkings, egipcis, fins i tot
els xinesos ja hi havien desembarcat aterres del anomenat nou món. De tota
manera cap d’aquestes gestes ha estat científicament provada per tan la gloria
del descobriment ha quedat per el Gran Almirall amb els seus patrocinadors els
Reis Catòlics.
Un arqueòleg de la
Universitat de Quebec va desxifrar unes inscripcions en aquesta mateixa
província canadenca, que en una d’elles estava escrit – “ L’expedició ha
travessat el mar al servei de Hiram ( rei de la ciutat fenícia de Tiro i amic
dels israelites) segons el seu descobridor aquestes inscripcions foren redactades amb la llengua que es
parlava a Líbia 5000 anys aC, per tant podríem considerar que els fenicis foren
els primers en trepitjar el nou món. La possibilitat de que els marins fenicis
haguessin arribat a les costes americanes amb anterioritat a les guerra de
Troia i els viatges homèrics resulta bastant improbable, n’hi ha que associen
aquelles llunyanes costes amb l’Atlántida de Plató.
Barry Fell, doctor
del museu de la universitat de Harvard (Estats Units) personalment va afirmar
que vaixells egipcis arribaren a Amèrica per l’oceà Pacific en els anys 230 o
231 aC, que el viatge fou planejat per Eratóstenes i les naus capitanejades per
Rata i Mawi. Totes aquestes suposicions es basen en el desxiframent de unes
molt antigues inscripcions que haurien deixat els viatgers en les cavernes de
West Irian a Nova Guinea i en la cova de Tinguiririca en les muntanyes del
centre de Xile.
Sembla ser que en
aquesta caverna s’hauria trobat una llegenda escrita en maori antic que hi diu
que fins allà hauria arribat la flota de Mawi i que – “El navegant reclama
aquesta terra per el rei d’Egipte, per la seva reina i per el seu noble fill.
Agost, dia 5 del any 16 del Rei ( en aquesta data ho era Ptolomeo III).
Aquesta teoria però,
fou desautoritzada per el professor Mario Orellana Rodríguez, director del
departament de Ciències Antropològiques i Arqueològiques de la Universitat de
Xile. Que afirma que en la cova de Tinguiririca les pictografies rupestres de
les parets son d’origen indígena i no corresponen a cap tipus d’escriptura i
tampoc es poden traduir.
En un altre teoria se
suposa que un monjos irlandesos s’instal·laren en la costa atlàntica d’Amèrica
del Nord durant els segles VI i VII de la nostre era, arribant per el sud fins
les illes Bahames. Hipòtesi basada en el
– “ Navigatio Sancti Brendani” – manuscrit que narra els suposats
viatges de San Brendano ( 484 – 577) cap
a l’any 570.
Probablement , desprès de la caiguda de
l’imperi romà Irlanda es va veure
amenaçada per les tribus teutòniques paganes que envaïen Europa Occidental i
aquests monjos es van veure obligats a fugir buscant un refugi per ells i les
seves tradicions cristianes.
Del Navigatio es dedueix que els sacerdots i monjos
irlandesos podrien haver desembarcat a les costes americanes 900 anys abans de
Colom. Sant Brendano l’heroi del viatge llegendari degué arribar a Madeira o potser a Terranova ( a la illa de
San Brendano) però res de tot això es pot provar en primer lloc per les fràgils
embarcacions irlandeses amb el cascs folrats de pells untades amb grassa i per altre part el Navigatio considerat
durant segles com una col·lecció de relats imaginaris plantejant seriosos
dubtes de la autenticitat del seu
contingut.
Uns 400 anys mes tard
a finals del segle X els intrèpids navegants noruecs i danesos iniciaven els viatges d’exploració que segons
algunes teories els portarien fins les costes orientals d’Amèrica del nord.
Segons antics documents víkings, conduits per Bjarni Herjulsson foren els
primers en arribar a América l’any 985.
L’any 1000 una
expedició comandada per Leif Ericson, “Leif el afortunat” va partir per
establir una colònia. Flateyarbok crònica islandesa on hi figura el viatge d’
Ericson i els seus homes que podrien haver desembarcat en la costa del Labrador
i seguiren per el sud fins la zona del cap Cod. Segons aquesta crònica, van
veure que hi creixien raïms silvestres per lo que li donaren el nom de
Vinlandia. Es curiós que no existeixin vestigis de la comunitat nòrdica en la
costa americana ni a Grenlàndia, fet que a partir del segle XIV les cròniques
dels exploradors víkings deixen de mencionar Vinlandia, i certament si alguna
vegada ha existit una colònia vikinga a Amèrica s’ esfumat amb el temps.
L’any 1965 un grup
d’historiadors anuncien a tot el mon haver trobat la prova definitiva de que
l’arribada de Leif Ericson a les costes americanes. Es tractava de un mapa de
Vinlandia que recolzava la seva teoria.
El mapa contenia els
dibuixos d’Europa, Africa i Asia en la part superior esquerra apareixia una
gran illa amb el nom de “Insula Vilanda”
i a sobre una inscripció en llatí
– “Per voluntat de Deu, desprès d’un llarg viatge des de l’illa de Grenlàndia
fins les parts mes distants al sud de l’oceà occidental, els companys Bjarni i Leif Ericson van descobrir una terra
molt fèrtil que fins i tot tenia parres i per això fou anomenada Vinlandia” –.
Aquest mapa fou exposat durant 8 anys en
la Universitat de Yale com el tresor mes preuat de la seva col·lecció
cartogràfica, fins a principis del 1974 que es va demostrar que el mapa era una
falsificació.
Amb el transcurs dels
anys i desprès de aquesta molt hàbil falsificació que fou un dels nombrosos fraus històrics que
han volgut restar mèrit a la gran epopeia del gran descobriment per fins avui en dia la figura del almirall Colom
com el gran navegant que creua l’oceà en busca de les Indies i sense ell
saber-ho va arribar a un continent fins aleshores desconegut.