miércoles, 22 de julio de 2020

ORIGENS: LA BARRETINA CATALANA

LA BARRETINA CATALANA

 

Amb uns orígens ben misteriosos la peça de roba que ens identifica a tots els catalans es ni mes ni menys que la barretina, feta de llana en forma de bossa, de color vermell  amb un ribet negra al final.

Es creu que podria venir de la regió de Frígia que per el 1500 aC era el centre dels dominis hitites, per això es coneix com barret frigi arreu del mon. Si ens endinsem mes en la nit dels temps ens trobem vestigis de la nostre barretina tambe en els pobles etruscs en les peces d’art d’aquest poble hi trobem el barret frigi en les representacions de les amazones, una antiga nació de guerreres llegendàries, temudes per la seva destresa amb l’arc i el seu coratge i valentia.

Al voltant del segle IX aC en les terres de Israel i Palestina un obelisc negre de Shalmanaser III ens mostra els reis d’Israel i Gilzanu amb barretines i al rei Jehú esta acompanyat d’un seguici de servents amb el barret frigi.

Alguns historiadors parlen d’un origen gairebé tan antic com les mateixes civilitzacions i la barretina podria tenir un origen a l’Alt Egipte en època predinàstica o sigui entre cinc i set mil anys. Pobles que l’ han anat transmetent durant molts segles mitjançant el comerç, la guerra, la religió i la cultura.

En temps de l’imperi romà el barret frigi amb el nom de “pileus” l’usaven com a distintiu els liberatus ( els esclaus alliberats). Amb la caiguda de Roma , apareix un barret frigi en un mosaic de l’església bizantina de Sant Apol·linar el Nou a la ciutat de Ràvena: els mags d’Orient van adorar a Jesús i tots tres porten la barretina.

També va ser utilitzada com a símbol de llibertat  durant la guerra d’independència dels Estat Units i durant la revolució francesa ja en el segle XVIII i clarament se li dona un clar simbolisme de llibertat  i República. Es present en els escuts del Senat i de l’Armada dels Estats Units.

A Catalunya la barretina es començar a fer-ne ús per la segona meitat del segle XVII, fins la segona meitat del segle XIX, especialment en les grans ciutats on es va substituir per la gorra amb visera, per les zones rurals es va continuar usant fins el segle XX.

Actualment la barretina es considerada un símbol de  catalanitat i s’utilitza en acte folklòrics com poden ser ballades de sardanes o les figures del pessebre com el caganer.

Durant el segle XX els personatges que mes han popularitzat la barretina son sens dubte Jacint Verdaguer i Salvador Dalí.

Aquesta barretina, al barret mes antic d’Europa, que tan identifica al poble català es casualment el símbol de llibertat d’aquells pobles que han esdevingut una República lliure i democràtica desprès dels seus llargs i de vegades penosos processos.       

 

       


MISTERIS HISTORICS: LA COLONIA PERDUDA

LA COLONIA PERDUDA

 

A principis del segle XVIII uns exploradors que remuntaven el riu Lumber, Carolina del Nord,(Estats Units). Sorprenentment van descobrir uns indis de ulls grisos que parlaven una llengua molt semblant a l’anglès.

Aquesta tribu assegurava que els seus avantpassats podien “parlar en un llibre” expressió que feia pensar  i els exploradors entenien que sabien llegir.

Els descendents d’aquest misteriós poble viuen avui en dia a Robeson County, en les mateixes terres on anys enrere foren trobats. Coneguts com els indis Lumbees, tenen un color de pell que varia des de molt moreno a molt blanca i encara n’hi ha entre ells amb el cabell ros i ulls blaus.

Ningú coneix la verdadera historia d’aquesta tribu , però en el passar del temps s’ha anat gestant una curiosa teoria amb molta coherència.

Es creu que poden ser descendents dels expedicionaris anglesos desapareguts sense deixar rastre en 1591, que Walter Raleigh envià a la illa Roanoke. El riu Lumber esta a 320 km de la illa. Aquesta illa fou cedida per Isabel I d’Anglaterra a Raleigh que va organitzà dos intents de colonització. El primer fou abandonat a l’any 1586 degut a l’escassetat d’aliments i els continus atacs dels indis lumbees ( els exploradors espanyols en deien indios ojizarcos, “ulls blaus”).

Una expedició de mes de un centenar de colons entre homes i dones dirigida per el governador John White que arribà a Roanoke l’any 1587. White decideix tornar a Anglaterra amb un mínim d’acompanyants en busca de provisions i d’auxili, deixant estipulat que la resta de colons es veiessin obligats a marxar haurien de deixar escrit el nom del lloc on es dirigirien.

White no va tornar a Roanoke fins l’any 1591, degut a la guerra entre Espanya i Anglaterra. Nomes hi va trobar les restes de la fortalesa que havia estat saquejada i abandonada, els colons havien desaparegut sense deixar rastre, nomes quedava un indici, una paraula tallada en un arbre: CROATAN.

Els historiadors encara debaten el significat d’aquesta paraula uns suposen que es el nom de la tribu que els va atacar i varen matar als colons, altres creuen que Croatan podia haver estat el nom d’una fèrtil península del continent habitada per els pacífics indis Hatteras. Si els colons haguessin arribat al continent i com es pensa  s’haguessin barrejat amb els indis Hatteras els seus descendents podrien ser els actuals indis Lumbees.   

El governador John White va donar per fet al pitjor, va creure i va donar per morts tots els expedicionaris fins l’últim home, i s’entorna a Anglaterra pensant que era del tot impossible colonitzà una terra tan perillosa i salvatge.

Avui en dia hi ha probes suficients per pensar que estava equivocat dels 95 cognoms dels colons perduts de Roanoke, noms com Sampson, Costmore,  Locklear,  entre altres.... no menys de 40 als trobem entre els Lumbees.

 

 

 


viernes, 10 de julio de 2020

HEROIS: LOPE DE AGUIRRE

LOPE DE AGUIRRE

 

Militar,explorador i conqueridor basc nascut a Oñati l’any 1510 i mori a Barquimiseto(Veneçuela) al 26 oct.1561a l’edat de 43 anys. Conegut com Aguirre el boig i ell mateix s’anomenava El Pelegrí o com Princep de la llibertat. S’enfronta a la monarquia espanyola durant el regnat de Felip II.

Als 21 anys es trobava a Sevilla amb la intenció de partir cap el nou mon  amb l’ambició de trobar el fantàstic , mític i llegendari El Dorado. Al 1536 arribà a l’actual Perú i de seguida va ser conegut i famós per la seva crueltat , violència i joc brut.

Amb l’arribada de Blasco Núñez Vela portador de les noves lleis reials que volien acabar amb els abusos dels conqueridors a les tribus indígenes amb les “encomiendas” que s’atorgava al “comendador” rebre tots el pobles conquerits a canvi d’encarregar-se de cobrar els impostos que els indis havien de pagar a la monarquia. Als conqueridors no els agradava aquesta regulació i hagué un alçament contra el rei espanyol per part de Gonzalo Pizarro i Francisco Carvajal. Aguirre no es va sumar a la rebel·lió i va fugir amb el títol de sergent major. Quan va tornar a Potosí el jutge Francisco de Esquivel al va arrestar acusant-lo d’haver violat les lleis de protecció dels indis per el qual va ser assotat públicament cosa que ferí el seu orgull i mesos mes tard assassinar Esquivel.

L’expedició en busca del mític El Dorado a càrrec el virrei Andrés Hurtado de Mendoza  va ser una solució per allunyar la gent problemàtica i desenganyada. Al front hi anava Pedro de Ursúa i van partir al 26 d’octubre del 1560 navegant per el riu Marañon amb unes 1000 persones contant-hi els esclaus i entre ells hi anava Lope de Aguirre amb la seva filla mestissa Elvira.

Arribaren al oceà Atlàntic per el riu Orinoco fent estralls en les poblacions indígenes que trobaven al seu pas. El 23 de març del 1561 Aguirre instà al seu exercit a firmar una declaració de guerra a l’imperi espanyol que el proclamava a ell Princep del Perú, Terra Ferma i Xile enviant una carta al rei Felip II signant com “El Traïdor”

 Durant el mateix any conquesta l’Illa Margarita amb sang i foc, crueltat i violència enviant una nova carta al monarca espanyol aquest cop signant com El Pelegrí.

Veient-se envoltat per l’enemic mata a punyalades a la seva filla Elvira i ell morí del tret d’un arma de foc. El seu cos fou esquarterat, donat per menjar als gossos i el seu cap engabiat. Post- mortem va ser jutjat i declarat culpable.

Sobre ell i les seves actuacions han estat motiu de grans relats literaris com “ L’aventura equinoccial de Lope de Aguirre” de Ramon J. Sender o El camino de el Dorado del premi nobel Arturo Uslar Pietri.

Tambe en el cinema a conquerit èxits importants com Aguirre, der Zorn Gottes (Aguirre, la còlera de Déu) de Werner Herzog i protagonitzada per Klaus Kinski. Tambe El Dorado  dirigida per Antonio Saura i protagonitzada per Omero Antonutti.

   

  

 


miércoles, 8 de julio de 2020

GRANS MONUMENTS: LES SET MERAVELLES DEL MON

LES SET MERAVELLES DEL MÓN

 

Una coneguda llista de monuments durant l’antiguitat clàssica que es basa en un breu poema d’AntÍpater de Sidó o de Tessalònica entre el 20 a. C i el 20 d. C en que el poeta alaba els set monuments o meravelles al voltant de la Mediterrània.

Val a dir que la paraula “ Meravella” es de us contemporani, en realitat els grecs utilitzaven la paraula “Theamata” que es podria traduir com “ coses per veure” o “coses que s’han de veure”. Per això em de suposar que aquesta llista va ser com una guia de viatge en el mon antic.

Hi hagué llistes anteriors i posteriors que son nomes com a referència  les fetes per Heròdot o l’arquitecte Cal-limac d’Alexandria. Cinc de les meravelles son èxits de l’arquitectura grega amb les excepcions de les piràmides de Gizeh i el jardins penjants de Babilònia.

La gran piràmide de Gizeh.

La mes gran de les tres piràmides de Gizeh. Khufu es el nom egipci d’aquest faraó. Coneguda també com piràmide de Kheops que  n’és el nom grec d’aquest  faraó. Es la mes antiga de les set meravelles i l’única que encara roma quasi intacte desprès de que la seva construcció s’acabés al voltant del 2650 a. C. Amb els 146,7m. d’alçada original  i 137,5m. actuals  ha estat l’obra mes alta del mon durant  3850 anys. S’estima que es van utilitzar 5,5 milions de pedra calcària, 8000 tones de granit i 500.000 tones de morter en la seva construcció.

Els jardins penjants de Babilònia.

Els jardins tambe anomenats de Semiramis es troben molt documentats per historiadors grecs com Estrabó i Diodor de Sicília.

Construïts juntament amb les muralles de Babilònia, tant els un com els altres se suposen construïts per Nabudoconosor i foren considerats meravelles del món  pels volts de l’any 600 a. C.  de tota manera hi ha dubtes que facin pensar en l’existència dels jardins.

El geògraf grec Estrabo descrivia en el segle I a. C els jardins i escrivia per la posteritat:

-      Es tracta d’unes terrasses amb volta aixecades una sobre l’altra, que se sostenen sobre pilars en forma de cub. Aquests pilars son buits per dintre i estan omplerts de terra perquè s’hi puguin plantar arbres de l’especia mes alta. Els pilars, les voltes i les terrasses estan fets de maó i asfalt.

El temple d’Àrtemis.

Temple dedicat a Àrtemis en grec Artemision tambe conegut com el temple de Diana  (nom d’Àrtemis en la cultura i religió romana). Construït al voltants de l’any 550 a. C a Efes (actual Turquia).

La descripció del temple prové de Plini el Vell que descriu un temple de 115m. de llarg i 55m. d’ample, fet enterament de marbre. Tenia 127 columnes d’estil jònic d’uns 20m. d’alçada.   

 El creador de la llista del les meravelles Antípater ens diu:

-      He vist amb els meus ulls la Muralla de la dolça Babilònia,que es una calçada per els carruatges, i l’estàtua de Zeus dels alfeus, i els jardins penjants , i el colós del sol, i l’enorme obra de les altes  piràmides i la vasta tomba del mausoleu. Però quan vaig veure la casa d’Artemisa, allà enfilada als núvols, els altres marbres van perdre la brillantor i vaig dir: enlloc mes que des de l’Olimp, els sol mai ha semblat tan gran.  

Segons la llegenda el temple fou destruït per un pastor, Herostrat d’Efes que l’incendià per ser recordat el mateix dia del naixement d’Alexandre el Gran.

L’estàtua de Zeus a Olímpia

Tallada per el famós escultor grec Fídies cap el 435 a. C va estar-se en  el temple d’Olimpia uns 800 anys, fins el 394 que va ser traslladada a Constantinoble capital de l’imperi Roma d’Orient ,actualment Istanbul.

L’estàtua asseguda de Zeus deu suprem del panteó grec , segons fons contemporànies tenia una alçada de 12 m. el geògraf Estrabó va dir “ sembla que s’hagi d’aixecar, deixaria el temple sense teulat”

Amb la ma dreta sostenia una imatge de Nike ( representa Atena portant la victòria) i amb l’esquerra un ceptre coronat amb una àguila. Tallat en ivori i assegut en un tron de fusta de cedre i amb incrustacions d’ivori, or,  banús i pedres precioses.

Els historiadors creuen que probablement  va estar  destruïda en un incendi.

Mausoleu d’Halicarnàs.

Edifici sepulcral construït entre els anys 353 i el 350 a. C a Halicarnàs per Mausol un sàtrapa ( governador) de Cària. Fet  construir per  Artemisia II que encarrega l’obra a grans artistes en arquitectura i escultura de varies escoles jònica i àtica. Els arquitectes foren Fileu i Sàtir que va escriure la descripció de l’obra i de les decoracions escultòriques fetes per els artistes Escopes de Paros, Briaxis, Leòcares i potser tambe Timoteu i Praxíteles. Tots van competir entre ells que cadascun va fer una façana. Plini el Vell esmenta també un  artista de nom Pitis que va fer una quadriga a la cimera del monument.     

 Plini ens diu que mesurava 19 m. de nord a sud, el seu perímetre era d’uns 125 m i l’altura, rodejat per 36 columnes adornades per els artistes que havien competit entre ells que donava una alçada   total incloent l’ornament era de 46m.

El Colós de Rodes.

Estàtua gegantina del déu Helios construïda a l’illa de Roda en el segle III a. C per Cares de Lindos. La seva grandària era aproximadament com la moderna Estàtua de la Llibertat de Nova York.

 Amb una alçària de 34 m. sobre un pedestal de marbre blanc l’estàtua de bronze s’aixecava sobre una escullera a l’entrada del port de Rodes. La construcció va finalitzar l’any 282 a. C després de 12 anys de treballs. Es va mantenir dreta 56 anys fins que l’any 226 a. C un terratrèmol trencar el colós per els genolls i caigué a terra. Plini el Vell destaca que pocs podien voltar amb els seus braços el dit polze caigut per terra del colós.

L’any 654 segons explica Teòfanes Isàuric una força àrab capitanejada per Muawiyah va capturar Rodes i va vendre les restes de l’estátua a un home de negocis d’Edessa que va fer acabar de tirar el colós al terra i va transportar les plaques de bronze sobre el llom de 900 camells fins al seu país.

El Far d’Alexandria.

Construït al segle III a. C (tambe anomenat la torre de Faros) Va estar en funcionament  fins que dos terratrèmols l’enderrocaren en el segle XIV.

Era una torre que el rei egipci  Ptolomeu Sòter va fer construir per guiar el vaixells cap el port i per  identificar la situacio de la ciutat. Sota les ordres de l’arquitecte Sòstrat de Lindos, es creu que mesurava 134m. que en aquella època fou una de les estructures mes altes aixecades per la ma dels homes.  

 Construït amb pedra blanca i al capdamunt equipat amb espills metàl·lics que n’assenyalaven la posició reflectint la llum del sol, a les nits a falta de llum s’hi encenia una foguera que segons es diu es veia des de mes de 50 Km. Lluny. Tenia quatre estàtues de tritons bufant uns corns, un a cada canto de l’edifici.

Al topònim Faros ha estat l’origen etimològic de  la paraula “far”en moltes llengües romàniques com el català.

Desprès de la gran piràmide es la que mes ha perdurat en el temps malmès per els dos terratrèmols als anys 1303 i 1323 , les ruïnes del far  van desaparèixer quan el soldà egipci Qait-bay utilitzar els enderrocs per construir un fort a prop del lloc en el any 1480.       

 

  

 

 

 


ORIGENS: ELS COBERTS

ELS COBERTS

 

Avui en dia quan anem a un restaurant  trobem a la taula on ens hi disposem a gaudir de les excel·lències de la cuina lo que en hostaleria en diuen el parament o el mise en place que vol dir ni mes ni menys que tot al seu lloc. Normalment en una taula parada hi trobem per cada comensal, plats, copes, i coberts que segons la definició del diccionari de llengua catalana son el joc de cullera, forquilla i ganivet.

En els inicis els humans menjàvem amb les mans, en el àmbit de la transició del fet de menjar com un acte imprescindible per viure en el art de la cuina es tan antiga que no es pot datar històricament. Des de la prehistòria els homínids  que varen descobrir el foc ja van esdevenir els primers cuiners en tota regla.

El ganivet

Fou el primer estri usat per menjar, tot i que era utilitzat mes com eina de caça, per tallar les pells tambe a la cuina tenia la seva utilitat. Grecs , romans i fins l’època medieval cadascú es portava el seu i no es fins el segle XVII que es posen a taula. En la cort francesa en temps del Rei Lluis XIII el Cardenal Richelieu aleshores secretari d’estat va creure que els ganivets que també eren armes i que  cadascú portava apart de ser un perill que amb algunes discussions acabaven amb violència, hi havia la mala costum de al acabar de menjar els comensals es netejaven les dents amb la punta del ganivet, i es diu que va convèncer al Rei per arrodonir els ganivets i que ja es posessin a taula.

La cullera

Amb els primers assentaments i el desenvolupament de  l’agricultura, es comencen a fer brous , verdures i menjars líquids com sopes i clar calia un estri adient. La cullera que ve de la paraula llatina “cochleare” que era una antiga mesura en grans.

A l’antiga Roma ja es feien servir dos tipus de cullera  la major o  ligula i la menor era anomenada cochlea que tenia un mànec en forma d’agulla que servia per punxar trossos de carn i tambe per obrir musclos

Fins el segle XIX era apart del ganivet el sol estri utilitzat en els àpats. el principal material per fer-les era la fusta , mes tard es començà a fabricar-les de ferro o acer recobert d’estany i per la gent amb mes poder i riquesa s’emprava or i plata.

La forquilla

L’últim estri que ha arribat a les nostres taules, es diu que va arribar en forma de punxó i que es va inventar en l’imperi Bizantí. La  forquilla tal com la coneixem va néixer a França , l’església s’hi va oposar durant molts anys considerava que era un invent diabòlic. L’evolució va fer que aquest estri esdevingués el mes útil ja que serveix per aguantar quan es tallant les carns, per portar l’aliment a la boca sense embrutar-nos les mans.

Avui en dia ha evolucionat tant que hi ha molts tipus de forquilla, la forquilla d’entrada,se sol fer servir per els aperitius,la de taula que es mes gran ,la de peix mes ampla que la de taula, la de trinxar que te dues dents molt separades, la de postres que es mes petita i te de 3 a 4 dents, la de cargols que te dos pues i un llarg etc. De tot el que os pugueu imaginar.

La forquilla es va generalitzar a l’estat espanyol al segle XIX en concret va  ser Barcelona on es va crear la primera industria en la fabricació d’aquest avui en dia indispensable utensili.       

jueves, 2 de julio de 2020

HEROIS: SET SAVIS DE GRECIA

SET  SAVIS DE GRÈCIA

 

La denominació de” set savis” o també coneguts i anomenats com els “set sensats”  fou transmesa per la tradició grecollatina a set grans i destacats homes que van viure entre el 620 i el 550 abans de Crist, tal i com ho foren també les Set Meravelles de la Antiguitat set foren nomenats per Plutarc o Plató en els seus escrits i els  grans filòsofs sempre fan referència a les ensenyances i els citen com exemple de saviesa i  una guia per la vida dels homes tan per filòsofs com per estadistes o legisladors.

TALES DE MILET.  (624 aC - 547 aC). Matemàtic

Nascut a Milet (Jònia), filòsof i matemàtic que ocupa el primer lloc entre el savis al mateix temps que tractava les temàtiques morals i també es dedicava al estudi de l’astronomia que havia iniciat en els seus viatges a Egipte. Va predir eclipses i fou entre els grecs el que va dividir l’any en dotze mesos.

MÀXIMA: En la confiança esta el perill

BIES DE PRIENNE.  (600 aC - 530 aC). Jutge

Tambe de la Jònia i es conta que la seva ciutat  Prienne  fou assaltada per l’enemic  i tots els habitants en una desesperada fugida havien carregat tot el que tenia mes valor i tot el que podien. Bies anava per el mateix camí però a diferencia dels altres no duia res, quan li preguntaven per que no havia rescatat ni joies ni res de valor ell contestava.

-      Ho porto tot amb mi – evidentment es referia a la seva sàvia ment

Es conte tambe que aquest savi grec va morir al excitar-se massa al defensar un amic seu en un judici.

MÀXIMA: La majoria dels homes son dolents.

PITAC DE MITILENE. (650 aC - 570 aC). Filòsof

 

En la guerra contra els atenencs fou nombrat comandat de les tropes de la seva ciutat Mitilene(Lesbos). Va acabar totes les batalles amb un combat cara a cara que proposa el general enemic Frinon el que ell en sortir victoriós. Governar la ciutat durant els pròxims deu pròspers anys i tractar de restringir el poder de la noblesa amb el suport de les classes populars. Va abdicar per  voluntat  pròpia.

MÀXIMA: Has de saber escollir la oportunitat.

PERIANDRE DE CORINT. ( Segle VII Ac - 583 aC). Filòsof

Rei (tirà) de Corint, la historia ens el presenta com un rei cruel i  venjatiu que utilitzava tots els mecanismes de govern per perseguir als desocupats per que els considerava com al major enemic del Estat. Entre les seves practiques tiranes es diu que, molts joves foren enviats a Lidia per ser castrats entre ells el assassí de la seva dona. Tot i amb això el seu regnat es popularitzar com el més pròsper de la historia de Corint , regularitzar el treball dels esclaus i realitzà reformes per ajudar els ciutadans mes pobres per afeblir  i eliminar a molts aristòcrates.

MÀXIMA: Sigues previsor amb totes les coses.

SOLÓ  D’ATENES. ( 638 a.C – 599 a.C). Legislador

Va arribar a tenir tal reputació que els atenencs li van demanar que confeccionés lleis per la seva ciutat. Va elaborar mesures des de agrícoles, regulació matrimonial, econòmiques i tambe sexuals.

Fet al que se li havia encarregat Soló comença uns viatges per l’estranger per tal de perfeccionar els seus coneixements, la llegenda diu que quan tornar a la seva pàtria es troba que les seves lleis varen quedar obsoletes i no s’utilitzaven i diuen que morí de tristesa. Alguns autors atribueixen a Soló l’establiment dels bordells públics a la ciutat d’Atenes, per democratitzar el plaer sexual.

MÀXIMA: Res en excés, tot amb mesura.

 CLEOBUL  DE LINDOS. (?-?) Filòsof

Nascut a Lindos ( illa de Rodes) que en fou rei i tirà. Era fill del historiador Evagores i se’l considerava l’home mes fort de la seva època. Passar gran part de sa vida estudiant la natura i deia que el millor govern era aquell en que els ciutadans tenien mes por a  la seva pròpia deshonra que la llei

MÀXIMA: La moderació es el millor.

QUILÓ D’ ESPARTA. (600 aC – 520 aC). Filòsof

Governador de Lacedemònia en el segle VI a. C va millorar el sistema per controlar als mes alts funcionaris del estat se li atribueix també la militarització de la vida civil espartana aplicant les lleis de Licurgo (mes tard conspira contar ell) i les primeres mesures per l’educació militar castrense de la joventut. Aquest fou el motiu que  se’l tingues per un dels set savis grecs. Entre les seves llegendes es diu que va morir d’alegria mentre coronava un fill seu com vencedor dels jocs olímpics.

MÀXIMA: No desitgis lo impossible.