AGNÒCIDE
Agnòcide ja des de
petita sempre havia volgut estudiar medicina i en particular arribar a ser una
bona llevadora. En el segle IV Ac, els grecs tenien a les dones practicar la
medicina, que no sempre havia estat així. Poc abans que Agnòcide es decidís a dedicar-se
aquesta practica havia estat una professió molt honorable i respectada. Una de
les mes celebres llevadores era Fanareta la mare del filòsof Sòcrates. Però el
mes famós contemporani de Sòcrates, Hipòcrites el pare de la medicina moderna,
no admetia dones en la seva escola primària de medicina en la seva illa natal
de Cos. Sembla ser que si els hi permetia estudiar els temes ginecològics en
altres llocs d’ensenyança.
Desgraciadament els
atenencs mes poderosos no veien en bons ulls que les matrones tinguessin tan impressionant
gama de talent i coneixements en el camp de la reproducció dels que serien els
seus hereus. Així que van decidir prohibir que les dones practiquessin la
medicina en general sota pena de mort.
Amb les portes
tancades per estudiar la medicina i la ginecologia va decidir tallar-se el cabell, es posà roba
d’home i se’n va anar d’Atenes a Alexandria a estudiar amb un dels millors
seguidors d’Hipòcrites. Fou ni mes ni menys que Heròfil de Calcedònia el primer
anatomista i un dels fundadors de la llegendària escola de medecina d’Alexandria.
De tornada a Atenes
ja graduada com a metge va tractar d’atendre un part particularment difícil, la
dona es negava a deixar-se veure per els metges. Desesperada per ajudar Agnòcide
va aixecar-se la túnica i es deixar veure els seus pits, la pacient al
descobrir que era una dona es deixar a les seves mans. Ràpidament el secret es divulgà
entre les dones i la seva practica va créixer tant que els altres metges es
varen molestar molt per la falta de pacients i per aquest motiu començaren a
fer córrer el rumor que seduïa i corrompia les esposes d’altres homes aixecant
falsos testimonis per acusar-la de violació sexual amb penetració inclosa a dos
pacients.
En el judici que va
estar sotmesa, evidentment es trobava
entre l’espasa i la paret tenia que demostrar que estaven equivocats, tenia que
revelar la veritat encara fer-ho signifiques la mort.
El veredicte del
consell del Areòpag va havia estat culpable, aleshores no va tenir mes remei
que aixecar-se la túnica i deixar veure el seu cos, sense necessitat de
paraules va deixar clar que era dona i no un home com havia fet creure.
Sabia que aquesta
revelació seria considerada com un delicte pitjor que haver seduït i violat a
les pacients, els hi havia donat la raó perfecta per executar-la.
Era indubtable que
Agnòcide havia violat la llei i tots els que estaven present en el judici sabien
quin era el càstig, la pena de mort.
Però un gran obstacle
ho va impedir, una multitud de dones furioses per la sentencia a qui ella havia
ajudat, moltes eren dones adinerades,
esposes de metges i politics, van exigir la immediata alliberació de l’acusada.
Sense ella afirmaven,
moltes estarien mortes o moririen en un futur si executaven a Agnòcide, declararen
“totes morirem amb ella”.
La rebel·lió va resultar no solsament la alliberació de la famosa llevadora sinó
també l’anul·lació de la llei que prohibia a les dones de practicar la medicina,
sempre i quan nomes tractessin a pacients del mateix gènere.
Vull senyalar que aquesta es una de les
histories que sempre han estat i probablement sempre seran un misteri històric,
algun erudits creuen que es un fet real, altres creuen que forma part del regne
dels mites i llegendes.
La primera dada que
coneixem sobre la seva existència es en la Faula 174 del autor llatí Higini en el segle I de la
nostre Era.
No hay comentarios:
Publicar un comentario